VanSpeykWheels

Wat is Cannondale AI Offset?

Cannondale staat bekend als een eigenzinnig en innovatief merk. Met de SuperSix had Cannondale bijvoorbeeld, tijdelijk, het lichtste frameset op de markt van velgremmen fietsen wat ook nog eens zeer stijf was. Een echte racer en een zeer goede klimmer door het lage gewicht. De innovaties gaan echter door. Een hiervan is het introduceren van de AI Offset principe. Maar wat is deze Cannondale AI Offset? Eerst een stuk theorie over velgen, naven, spaken en spaakspanningen.

Cannondale AI Offset
Verschil tussen een traditionele achterbrug en een met een AI Offset

Positie van de velg en spaakspanningen

Een velg wil je in het midden tov de uitvallen hebben. Hierdoor kun je aan beide kanten spaken gebruiken van dezelfde lengte en de spaakspanningen zullen nagenoeg gelijk zijn.  Bij schijfrem wielen en vooral het achterwiel is de situatie anders. Daar hebben we te maken met de cassette die ook ruimte nodig heeft. Waardoor de afstand tussen de uitvallen en de flenzen van de naaf, verschillend tussen rechts en links zijn. Om de velg in het midden uit te kunnen lijnen moeten er spaken gebruikt worden van verschillende lengtes en de spaakspanningen zullen anders zijn. De linker kant (tegenovergesteld aan de kant van de cassette) zal te kampen hebben met spaken met een lagere spanning tov dat spaken aan de rechter kant (cassette kant). Bij een wiel wat niet goed gespaakt is, zal dit als resultaat hebben dat de spaken aan de linker zijde relatief snel gaan afbreken.

Wat heeft Cannondale hier op bedacht

Cannondale heeft geprobeerd dit probleem aan te pakken door de oplossing om te draaien. Ze hebben de achterbrug van een aantal modellen herontworpen en asymmetrisch gemaakt. Hierdoor verschuift de trapas en cassette met 6mm naar rechts tov de denkbeeldige loodlijn van voor naar achter (uitvallen voorvork en midden trapas). Om er voor te zorgen dat je wiel niet aan gaat lopen bij de achterbrug (trapas zijde), moet de velg ook 6mm naar links uitgelijnd worden tov het midden van de achternaaf.

Crosser of MTB met korte liggende achtervork

Een bijkomend voordeel van een asymmetrische achtervork is dat er opeens extra ruimte ontstaat voor dikkere banden. Je hebt geen (minder) last (meer) van de crankstel en de kettingblad(en). Hierdoor kan het achterwiel, ondanks de dikkere band, meer naar voren geplaatst worden. Ook is er meer ruimte om minder last te hebben van modder ophoping. Bijkomend effect is dat de liggende achtervork nu weer korter gemaakt kan worden. Een kortere liggende achtervork zorgt ervoor dat de fiets wendbaarder is in situaties waar je snel moet kunnen sturen en kort moeten kunnen keren. Bijvoorbeeld cyclocross of MTB.

Cannondale AI Offset
Bovenaanzicht

Cannondale AI offset wielen

De theorie achter AI klinkt goed. Er wordt echter direct een probleem ge├»ntroduceerd voor wielertoeristen en wedstrijdrijders. Je kunt niet zomaar een willekeurige wiel in steken als je ooit een tweede of nieuwe wielset wilt. En je kunt ook geen “normale” wielen pakken uit de volgwagen als de rest van het team niet op AI specifieke wielen rijdt. Vooral voor wedstrijdrijders is dit een groot logistiek probleem.

Ook het kopen van een nieuwe of twee wielset kan voor hoofdbrekens zorgen. Je kunt een standaard wielset kopen en dan deze zelf of door een specialist laten uitlijnen naar de juiste positie. Dit brengt echter een aantal nadelen met zich mee. De spaaklengtes zijn hier niet voor berekend. De spaken aan de linker zijde zullen te lang zijn. In een aantal gevallen zal dit er zelfs voor zorgen dat het wiel niet ver genoeg naar links uitgelijnd zal kunnen worden. De spaken aan de rechter zijde zullen te kort zijn. In een aantal gevallen zul je ook een deel van de draar van de spaak zien bij de nippel. Het achterwiel zal aan de rechter zijde zwakker gemaakt worden hierdoor. De nippel wordt op deze manier niet meer volledig ondersteund door de spaak met als gevolg vroegtijdige spaak- en nippelbreuken.

Waarom handgespaakte wielen voor Cannondale AI?

Met een handgespaakte wielset, wat gemaakt is volgens de specificaties van Cannondale, weet je zeker dat je een stel sterke wielen koopt. Met de juiste spaaklengtes en volledig afgestemd op jouw fiets, rijstijl en gewicht. Hiermee ben je verzekerd van een stel wielen waar je lang plezier van zult hebben, zonder noemenswaardige problemen.