VSW Bornrif naven
Bornrif = [naaf] – Bornrif is het eerste model naven van VanSpeykWheels (type naam VSW Bornrif)
Bornrif = [bornrif] – Het bornrif is een ondiep watergebied-strandvlakte in de Noordzee. Het ligt tussen het ten westen van Ameland gelegen Borndiep en het middendeel van het eiland.
Bornrif = [vuurtoren] – bornrif is de officieuze naam van de vuurtoren bij Hollum op Ameland in de Nederlandse provincie Friesland. Bij de bouw heeft de toren geen naam gekregen, de naam werd pas in de jaren 80 van de 20e eeuw gegeven.
Waarom eigen naven
Het idee om eigen naven te introduceren is ontstaan tijdens de corona jaren. Door de verschillende lockdowns en de plotseling toegenomen vraag naar fiets onderdelen, is de levering van onderdelen een probleem geworden. De wetten van de markt hebben destijds heel snel hun intrede gemaakt; veel vraag, weinig aanbod. Dit heeft er voor gezorgd dat de prijzen van alle fietsonderdelen vanaf 2021 met grote percentages omhoog schoten en het eind was niet snel in zicht. Ook werden de levertijden plots heel lang. 16 weken levertijd op een set naven was normaal waar voorheen de meeste onderdelen binnen maximaal een week leverbaar waren.
Eigenschappen van de naven
Mijn idee over waar een naaf aan moest voldoen was vanaf het begin heel duidelijk. Een eigen naaf moet aan de volgende criteria voldoen:
– Betaalbaar
– Gunstige geometrie voor een stijf en sterk wiel
– Subtiel uiterlijk
– Niet te zwaar maar ook niet te licht
– Bewezen techniek
– Uitstekende afdichtingen tegen water en stof
– Makkelijk te onderhouden zonder speciaal gereedschap
Als laatste maar niet onbelangrijk
– Uitstekende communicatie en nazorg vanuit de fabrikant
Testen en selectie
Na het vergelijken van een aantal verschillende modellen van verschillende fabrikanten, online maar ook fysiek, is de keuze gevallen op de huidige VSW Bornrif naven. De uitstekende afwerking, licht gewicht, goede smering en productie van alle onderdelen volgens de geldende toleranties, hebben de doorslag gegeven.
De test wielen die met deze naven gebouwd zijn, zijn meer dan een jaar getest in Nederland en buitenland. Op de weg en in het modder van cross wedstrijden. Meer dan 10.000 kilometers verder was de periodieke controle een mijlpaal.
De lagers waren nog in goede conditie en de binnenkant van de naven was nog schoon en vrij van vocht en stof. Dit was het ultieme bewijs dat de afdichtingen uitstekend zijn en dat dit de eerste naaf is die de Vuurtoren van VanSpeykWheels met trots mag dragen.
Afdichtingen tegen water en stof
De VSW Bornrif naven zijn oa gekozen vanwege de uitstekende afdichtingen waar deze naaf van is voorzien. Dit was ook een van de eisen die het zwaarst meewogen in het maken van een keuze.
Drie van de vier endcaps zijn voorzien van een dubbele rij bescherming voor de lagers. Water en stof komt vast te zitten in de holle ruimte van de endcap ipv op of in de lagers.
De lagers zijn 2RS lagers: lagers met een rubberen afdichting aan beide zijdes. Beide zijdes van de lagers zijn voorzien van een contact afdichting tegen de elementen.
De belangrijkste afdichting van de achternaaf is de constructie tussen de naaf en de cassette body. Dit is het meest kwetsbare onderdeel van een achternaaf. Een body kan niet in volledig contact zijn met een naaf, deze moet vrij kunnen roteren. Dit brengt een groot probleem met zich mee: water en stof kruipt naar binnen door de ruimte die er op deze plek ontstaat.
De VSW Bornrif achternaaf is voorzien van een ingenieus labyrint afdichting. Hierdoor kan de body nog steeds vrij roteren maar is het bijna onmogelijk voor water en stof om binnen te dringen bij de naaf.
In de illustratie wordt duidelijk gemaakt hoe een dergelijke labyrint afdichting werkt. Doordat de verschillende onderdelen (naaf en body) in elkaar schuiven in een zigzag patroon, ontstaat er een meervoudige gangenstelsel wat water en stof belet om binnen te dringen.
Opties van VSW Bornrif
De VSW Bornrif naven zijn er in de volgende uitvoeringen:
– 24 of 28 spaakgaten
– Shimano HG (t/m 12 speed road) / XDR (met een spacer geschikt voor XD)
– Kleuren: zwart met wit logo
Meer spaakgaten of Campagnolo bodies zijn ook beschikbaar, dit gaat echter op bestelling.
Specificaties
– Herkomst: China
– Gewicht: 343gr (Shimano HG, 24 spaakgaten)
– Lagers: voor 6803, achter 15267 (naaf) / 6802 (body)
– Garantie: 3 jaar (lagers uitgezonderd)
– Logo: laser, kleur wit
Kijk voor alle opties voor een wielset op de prijslijst. Heeft u vragen of wilt u meer informatie ontvangen over deze naven, neem dan contact op via het aanvraagformulier of door gebruik te maken van de contactgegevens onderaan deze pagina.